Workshops Kinderopvang

Een muziekles op een kinderdagverblijf is vergelijkbaar met een les die in een andere omgeving plaatsvindt, maar er zijn enkele specifieke aanpassingen om rekening te houden met de groepsdynamiek en de faciliteiten van het kinderdagverblijf. Hier is een beschrijving van hoe zo'n les eruit kan zien:

Voorbereiding en Opstelling

  • Ruimte: De les vindt plaats in een ruime en veilige ruimte, vaak een speelkamer of een speciaal ingerichte muziekruimte. De opstelling is een kring van stoeltjes of kussens op de vloer.
  • Materialen: Verschillende muziekinstrumenten en hulpmiddelen zoals trommels, belletjes, schudeieren, xylofoons, doekjes, ballen en knuffels liggen klaar voor gebruik. Materialen worden vaak verspreid zodat kinderen makkelijk erbij kunnen.

Welkom en Begroeting

  • Inloop: De kinderen worden verzameld door de pedagogisch medewerkers en naar de muziekruimte gebracht. Ze worden aangemoedigd om in de kring te gaan zitten.
  • Begroetingslied: De les begint met een vast begroetingslied waarbij alle kinderen betrokken worden. De kinderen worden bij naam genoemd om een gevoel van herkenning en inclusiviteit te creëren.

Muzikale Activiteiten

  1. Zingen en Bewegen:

    • Nathalie zingt verschillende kinderliedjes, vaak met eenvoudige bewegingen die de kinderen kunnen nadoen. De pedagogisch medewerkers helpen de kinderen om de bewegingen uit te voeren.
    • Liedjes kunnen thematisch zijn en passen bij de seizoenen of speciale gelegenheden of passend bij het thema van het kinderdagverblijf (bijv. lente, verjaardag, maar ook de thema's van bijvoorbeeld VE-programma Puk).
  2. Instrumenten:

    • Kinderen krijgen eenvoudige instrumenten zoals trommeltjes, belletjes en schudeieren. Nathalie speelt meestal op een begeleidend instrument zoals een gitaar of ukelele.
    • De kinderen worden aangemoedigd om mee te spelen en te experimenteren met geluiden en ritmes.
  3. Luisterspelletjes:

    • Activiteiten waarbij kinderen naar specifieke geluiden luisteren en daarop reageren. Dit kan bijvoorbeeld het stil worden wanneer de muziek stopt of het imiteren van dierengeluiden zijn.
  4. Dans en Beweging:

    • Liedjes waarbij kinderen opstaan en dansen of bepaalde bewegingen maken. Dit bevordert hun motorische vaardigheden en gevoel voor ritme.
    • De pedagogisch medewerkers doen mee en helpen kinderen die het moeilijk vinden om de bewegingen te volgen.
  5. Rustmomenten:

    • Tussendoor zijn er momenten van rust, zoals wiegeliedjes of rustige muziek waarbij kinderen kunnen ontspannen. Ze kunnen hierbij op schoot van een pedagogisch medewerker zitten of lekker liggen.

Gebruik van Materialen

  • Doekjes en Ballen:
    • Activiteiten waarbij kinderen met doekjes zwaaien of ballen rollen. Dit stimuleert de motoriek en coördinatie.
  • Knuffels en Poppen:
    • Liedjes en spelletjes waarbij knuffels of poppen een rol spelen. Dit bevordert inlevingsvermogen en sociale interactie.

Afsluiting

  • Afsluitingslied: De les eindigt met een vast afscheidslied. Dit zorgt voor structuur en herkenning voor de kinderen.
  • Vaarwel: Nathalie neemt persoonlijk afscheid van elk kind, vaak met een high-five of een knuffel, wat helpt bij het opbouwen van een vertrouwensband.

Algemene Kenmerken

  • Interactief: De kinderen zijn actief betrokken bij alle activiteiten, en de pedagogisch medewerkers spelen een ondersteunende rol.
  • Variatie: De les wisselt tussen actieve en rustige momenten en verschillende soorten activiteiten om de aandacht van de kinderen vast te houden.
  • Speels: De nadruk ligt op plezier en speelse interactie, waarbij kinderen worden aangemoedigd om vrij te experimenteren met muziek en beweging.

Muzieklessen op een kinderdagverblijf bieden jonge kinderen een leuke en stimulerende manier om muziek te ervaren, terwijl ze hun motorische, sociale en cognitieve vaardigheden ontwikkelen in een vertrouwde en veilige omgeving.